Scent marketing: Ce este și cum îți poate ajuta afacerea?

Scent marketing: Ce este și cum îți poate ajuta afacerea?

Mirosul este unul din cele mai puternice simțuri ale omului, iar asocierile dintre anumite arome, amintiri și reacții sunt studiate de specialiști în medicină și științe comportamentale.

Mirosul intră în nas și călătorește prin nervii cranieni spre bulbul olfactiv, prin care creierul detectează și procesează diferite arome. Bulbul olfactiv face parte din sistemul limbic și accesează amigdala, care influențează major amintirile emoționale.

De aceea mirosul de cetină de brad ne duce cu gândul la Crăciun, la zilele fericite ale copilăriei și ne trezește în minte scene din trecut, pe care le retrăim în toate detaliile lor, mai ales cele care țin de arome și senzații.

Mirosul este puternic legat de nostalgie, iar această conexiune este utilizată în diverse domenii, dintre care cel mai cunoscut este scent marketing sau marketingul olfactiv.

 

Ce înseamnă scent marketing?

Scent marketing reprezintă știința care se ocupă cu utilizarea aromelor pentru a îmbunătăți imaginea unor branduri și a crea strategii de marketing senzorial care să crească vânzările mărcilor respective, să le face mai vizibile pe piață și să fidelizeze clienții prin promovarea unor mirosuri atrăgătoare, care să-i convingă pe aceștia să revină în locul respectiv.

Alături de marketingul vizual, scent marketing stă la baza conceptului de marketing experiențial sau engaging marketing și cuprinde soluții integrate de comunicare multisenzorială in-store și out-of-store pentru crearea unor conexiuni emoționale veritabile între  branduri și consumatori. 

Cele mai cunoscute locuri unde se aplică scent marketing sunt hoteluri, restaurante, cafenele, mall-uri, magazine și buticuri, saloane, centre spa și wellness, cabinete și clinici medicale, zone publice din aeroporturi, clădiri de birouri, complexe expoziționale, săli de spectacole și evenimente.


Strategii de scent marketing

Pentru că nu este vorba despre ceva palpabil, este destul de dificilă construirea unor strategii și tactici de marketing pe baza mirosurilor. Din încercările specialiștilor derulate în ultimele trei decenii, se profilează câteva tipuri de marketing olfactiv la care un business poate apela în funcție de specificul activității și de particularitățile spațiului în care își desfășoară activitatea.


Aroma billboard

O strategie clasică în materie de scent marketing este crearea unui așa-numit logo olfactiv, adică asocierea la brandul propriu a unui miros imediat recognoscibil, astfel încât clienții să reacționeze automat atunci când simt acea aromă și să-și  dorească să repete experiența plăcută pe care au avut-o cu produsele sau serviciile oferite de firma respectivă.

Companiile au la dispoziție diverse odorizante profesionale pentru afaceri dintre care specialiștii recomandă arome de uleiuri esențiale, miresme florale, marine sau exotice. Un hotel de lux va alege mirosuri fine de patchouli, iar o cafenea cu siguranță va opta pentru o aromă cigar, care să completeze atmosfera. 

 

Miros tematic

Atunci când afacerea este sezonieră sau își schimbă des oferta, este potrivit să apeleze la strategii de scent marketing tematic, adică să aleagă mirosuri în funcție de anotimp (primăvara este asociată aromelor florale, vara are parfum fructat, toamna vine cu tente de iarbă udă, dovleac copt și struguri, iar anotimpul rece ne apare în minte cu miros de brad și fum de lemn).

Asocierea cu diverse sărbători reprezintă o altă strategie olfactivă tematică, de exemplu în perioada Crăciunului sunt recomandate aromele de scorțișoară și turtă dulce, iar de Anul nou notele fine de ciocolată și șampanie.

 

Miros ambiental

Domeniul retailului este cel mai potrivit pentru această tactică de scent marketing, ce are în vedere completarea imaginilor publicitare cu un miros ambiental plăcut, care să facă mai agreabilă trecerea de la un raion la altul.

În acest mod clienții vor avea parte doar de experiențe plăcute, fără a simți mirosurile deranjante ce apar frecvent în zonele publice intens circulate. 

 

Miros semnătură

Când vine vorba despre marketing senzorial, creativitatea face diferența și ajută un brand sau altul să fie remarcat printr-un miros original, pe care să-l utilizeze ca pe o adevărată semnătură olfactivă.

Este dificil să fii unic în percepția clienților, dar acest lucru se poate realiza prin scent marketing out of the box, în care un brand să-și asume o aromă inedită, care să-l diferențieze față de toți competitorii de pe piață.

O librărie cu cărți pentru copii unde se simt arome de gumă de mestecat cu fructe reprezintă o idee excelentă de miros semnătură, iar un magazin de bere artizanală care miroase a popcorn va avea cu siguranță succes pe piață.


 

Influența scent marketingului asupra clienților

Pentru că accesează nivelul emoțional prin abordare senzorială, strategiile de scent marketing au influență puternică asupra clienților și sunt considerate elemente cheie în lansarea unor produse și servicii bazate pe experiențe, nostalgie și amintiri plăcute.


 

Aromele florale

Primăvara este sinonimă cu optimismul, reprezintă un nou început, plin de speranță și visuri. Alegerea unor mirosuri florale ajută la crearea unui ambient solar și încurajează gândirea pozitivă, cheful de viață și evident, pofta de cumpărături. 


Mirosuri de piele

Un miros specific, sinonim cu luxul și calitatea, este cel de piele, pe care toți clienții îl știu din magazinele de pantofi și genți ale marilor branduri. Intens, ușor înțepător, familiar și totuși inedit, acest iz de material tăbăcit și vopsit cu diverse lacuri reprezintă un trigger eficient pentru începerea unei sesiuni prelungite de shopping, iar cumpărătorii vor percepe la nivel premium brandurile din magazinul respectiv.


Mirosul de lavandă și alte uleiuri esențiale

Este binecunoscut efectul terapeutic pe care îl au diferitele arome de uleiuri esențiale: lavandă, eucalipt, trandafir, lămâie, grapefruit, vanilie, mandarine, anason, iasomie, ienupăr, mosc, portocală, scorțișoară, cuișoare, bergamotă, cimbru, mentă și multe altele. 

Din această ofertă generoasă de arome, mirosul de lavandă este potrivit pentru obținerea unui ambient calm, liniștit, unde oamenii să-și atenueze temerile și gândurile negative. Levănțica sau lavanda reprezintă un exemplu clasic prin care un demers de scent marketing reușește să creeze atmosfera potrivită în locuri complexe, precum clinici medicale și cabinete de consiliere psihologică.


Cum îți va ajuta scent marketingul afacerea?

Banii nu au miros spune un proverb celebru, dar prin utilizarea aromelor potrivite profitul companiei crește, la fel și volumul clienților. Aplicarea unor tactici personalizate de scent marketing aduce beneficii importante la nivel de firmă:
 

Modalitate subtilă de conectare cu clienții

Într-o lume digitală în care totul se află la un click distanță și la orice produs sau serviciu apar aplicații mobile pentru comenzi online, este tot mai dificil pentru o firmă să aducă fizic clienții în interacțiune cu produsele și serviciile pe care le oferă.

Pentru că dintre cele 5 simțuri cel olfactiv este puternic legat de emoții, iar mirosurile nu pot fi transmise în mediul virtual, scent marketing reprezintă o modalitate subtilă de conectare cu clienții și de activare a dorinței lor de-a fi prezenți efectiv și afectiv atunci când achiziționează un produs ori apelează la un serviciu.

 

Îmbunătățește experiența clientului

Este dificil pentru un brand să mai impresioneze clienții cu ceva nou, pentru că accesul la informații este instantaneu, oamenii află detaliile unei colecții de haine sau caracteristicile unei mașini cu mult înainte ca acestea să fie lansate. Utilizarea aromelor ca factor de îmbunătățire a experienței clientului reprezintă o metodă eficientă, pentru că îl scoate pe acesta din rutină și îi oferă senzații noi, ce-i activează amintiri vechi și-l îndeamnă la acțiune.


Recunoașterea brandului

Strategiile de brand și poziționarea pe piață sunt cele mai dificile elemente din strategiile de marketing ale companiilor, deoarece piețele au devenit tot mai complexe și mai nișate, clienții au mixuri diferite de nevoi și oferta unei companii trebuie să fie flexibilă, fresh și accesibilă, pentru ca acel brand să fie recunoscut și apreciat ca un adevărat trendsetter.

Metodele de scent marketing sunt utile în acest context, căci oferă caracterul inedit și elementul surpriză pentru ca un brand să fie recognoscibil și să urce în topul popularității printre clienții din targetul firmei.

Importanța strategiei de marketing este tot mai evidentă în modelele de management atât în cazul marilor companii, cât și la IMM-uri și întreprinderi individuale. Alegerea unei metode de marketing senzorial reprezintă o opțiune care merită luată în seamă atunci când firma este în căutarea unui factor emoțional care să ducă la creșterea vânzărilor și la consolidarea profitabilității la nivelul întregii companii. 

Suport clienti Luni - Vineri 10.00 - 16.00

0733 713 555 office@imker.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!