Biologia simtului mirosului – de ce ne plac anumite parfumuri si ce putem face sa persiste mai mult (1)

Biologia simtului mirosului – de ce ne plac anumite parfumuri si ce putem face sa persiste mai mult (1)
Poate te gandesti ca incepem sa invatam despre mirosuri de la varsta copilariei, insa, de fapt, incepem sa invatam inainte sa ne nastem, din pantecele mamei. Acolo, compusi din dieta mamei se incorporeaza in lichidul amniotic si apoi sunt ingerati de fat. In studiile in care mamele au consumat substante care au un miros pregnant, ca usturoiul, alcoolul sau tigarile, mai tarziu s-a descoperit ca si copiii lor preferau aceste mirosuri, prin comparatie cu copiii care nu fusesera expusi la aceste substante.
Preferintele invatate la o varsta mica influenteaza de asemenea si preferintele pentru mancare si parfumuri in copilarie, adolescenta si viata de adult.

Cand mestecam, moleculele din mancare se transmit catre nas. Ceea ce noi interpretam ca gust al mancarii, aromele delicioase pe care le simtim de fapt sunt determinate de miros. Daca iti amintesti o perioada in care aveai nasul infundat ca urmare a unei raceli, probabil iti amintesti ca mancarea nu prea avea savoare. Chiar poti sa testezi tinandu-te de nas si mancand ceva foarte aromat. Vei observa ca simtul gustului este responsabil doar pentru senzatia pura de dulce, acru, sarat, amar si iute.
Responsabil pentru savoare, pentru complexitatea gustului, este de fapt mirosul.

Cand ne nastem, simtul mirosului este primul simt pe care il folosim si incepem sa invatam despre mirosuri asociindu-le cu noile experiente cu care intram in contact. Daca experienta este pozitiva, atunci catalogam parfumul ca fiind placut, pozitiv si il vom asocia cu starea de bine.
De exemplu, cand copiii experimenteaza joaca si giugiuleala intr-un ambient in care miroase un anumit parfum, atunci parfumul va fi asociat cu experienta placuta pe care o au si va fi salvat pentru totdeauna in memorie ca fiind un parfum placut.


Photo by Paige Cody on Unsplash

La fel se poate intampla cu mirosurile neplacute, ca de exemplu, mirosul de gunoi de grajd. Dar, pentru ca unor oameni acest miros le trezeste amintirile copilariei petrecute la tara, poate sa nu fie atat de deranjant pentru ca a fost stocat in memorie ca fiind miros pozitiv.  

De la nastere si pana la varsta de 10 ani, mirosul este cel mai puternic simt pe care il avem. Apoi, simtul vazului trece pe primul plan. 
Un adult poate distinge peste 10.000 de mirosuri diferite. Creierul nostru genereaza permanent noi neuroni responsabili de simtul mirosului pentru a se asigura ca simtul mirosului este mereu adaptat si functioneaza in bune conditii.

Spre deosebitre de celelalte simturi, care sunt procesate de zona centrala a creierului, simtul mirosului ajunge de la bulbul olfactiv pana la creierul limbic, care este partea din creierul nostru care este responsabila de amintiri si emotii. Niciun alt simt nu are un acces atat de profund. Sistemul limbic este una dintre cele mai vechi parti ale creierului, structurile sale fiind gasite si la animale, din vremuri stravechi.

Stiind aceste lucruri ne ajuta sa intelegem de ce simtul mirosului joaca un rol atat de important in memorie, emotii si in final in starea fizica si emotionala pe care o avem. Daca este posibil sa vezi un obiect sau sa asculti un cantec si sa iti trezeasca anumite amintiri, rareori genereaza o reactie emotionala atat de puternica precum o face mirosul.



Photo by Aurélien Lemasson-Théobald on Unsplash

Pe masura ce imbatranim si sanatatea noastra se degradeaza usor, vom observa ca si simtul mirosului de diminueaza. De obicei, pierderea simtului mirosului este un indiciu pentru boli ca Parkinson sau Alzheimer.


In final, un aspect specific pentru simtul mirosului (si pe care foarte putini il stiu) este ca, daca suntem expusi pentru mai mult de 10 minute la un miros, nu il mai putem simti deloc. Aceasta se intampla pentru ca simtul mirosului este proectat pentru a detecta doar schimbarile in mediul in care ne aflam.

In concluzie, sunt cateva idei cu care poti ramane:
1. Invatam despre parfum asociindu-l cu experientele pe care le-am avut. Daca experientele au fost pozitive, atunci parfumul pe care l-am simtit in timpul acelei experiente va fi considerat ca fiind pozitiv, chiar daca din punct de vedere tehnic nu este un miros placut pentru toata lumea.

2. Asa se explica subiectivismul cand vine vorba de gusturile pentru parfumuri, atractia pentru anumite note de parfum fiind influentata de experientele placute pe care ni le evoca.

3.  Bulbul olfactiv este conectat cu partea din creier care proceseaza emotiile si amintirile. De aceea avem reactii atat de puternice cand percepem un anumit parfum, pentru ca ne declanseaza anumite emotii care ne pun intr-o anumita stare.

4. Dupa 10 minute de expunere la un parfum, cei mai multi oameni nu il mai pot simti, pentru ca din punct de vedere biologic mediul ramane neschimbat.

Intelegand aceste aspecte ale modului in care functionam din punct de vedere biologic, intelegem de ce ne place sa simtim parfumurile preferate, pentru ca ne creeaza starea de bine legata de amintirile placute din copilarie, in special.
Totodata intelegem de ce solutiile de parfumare care nu au un sistem de reglare nu functioneaza, ajungand sa nu mai fie perceptibile.

Pe acest principiu, odorizantele profesionale IMKER difuzeaza discontinuu parfumul, tocmai pentru a evita expunerea continua care ne va face sa nu il mai simtim deloc.
Atat modelele de odorizante auto IMKER AromaLUX XS cat si odorizantele de camera IMKER AromaLUX tip M pot fi reglate sa difuzeze la intervale mai mari sau mai mici, la un nivel mai intens sau mai subtil, pentru a ne ajusta difuzarea la experientele pe care le consideram placute.
In felul acesta, fiecare persoana poate gasi varianta optima de difuzare, cu ajutorul tehnologiei de nebulizare la rece, care foloseste parfumuri din uleiuri esentiale, fara adaos de apa. Iar cu cele peste 25 de arome de parfum din uleiuri esentiale IMKER, acoperim practic majoritatea gusturilor in materie de parfumuri, intr-un mod natural.


Coperta articol: Photo by Yaya Favela on Unsplash

Suport clienti Luni - Vineri 10.00 - 16.00

0733 713 555 office@imker.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!